Meditatie

'The goal of meditation isn't to control your thoughts, it's to stop letting them control you.'

Meditatie

Meditatie kent zijn oorsprong vanuit het Hindoeïsme en Boeddhisme. Door de hedendaagse stress en drukte voelen steeds meer mensen zich opgejaagd en ervaren stress. Mediteren is een effectieve manier om hiermee om gaan door in volledige aandacht te zijn met alles wat je doet. Slechts een paar minuten per dag kan al veel effect hebben.

Het makkelijkste om te mediteren (zeker als je nog niet veel ervaring hebt) is in een rustige, kale ruimte. Hierdoor ervaar je geen onnodige afleiding. Wanneer je mediteert probeer je gedachten te laten gaan en stress los te laten, je richt jouw aandacht, bewustzijn en volledige focus naar binnen. Op deze manier krijg je controle over gedachten en geef je jouw geest de kans om tot rust te komen. Je leert gevoelens en blokkades te herkennen en zo dichter bij jezelf te komen. Op deze manier vermindert je lichaam stresshormonen en verlaagt het je bloeddruk. Dit heeft een positief effect op je gezondheid en je innerlijke rust. Hierbij kan je een spirituele belevenis (hogere staat van bewustzijn) ervaren, maar dat hoeft niet.

Wetenschappelijk is het zelf aangetoond dat meditatie het immuunsysteem versterkt. Net als dat het de cognitieve focus verbeterd en je op deze manier emoties positief kan beïnvloeden. Bouw het op. Begin niet meteen met een half uur, maar met een paar minuten. Oefening baart kunst!

 

 

Lotusbloem

Meditatie kan vergeleken worden met groeien van de lotusbloem uit de modder naar het licht. De lotus is een bloem die onder water, in het duister, in de modder, wortel schiet en opgroeit naar de oppervlakte toe. Als ze boven water uitkomt, ontvouwt ze zich in het licht van de zon. De modder is symbolisch voor de moeilijkheden die men op aarde tegenkomt, het donkere water staat voor de pijnlijke emoties die daardoor worden teweeggebracht. Het openvouwen van de lotus boven het water, onder invloed van de zon, staat voor de bevrijding van alle zorg en voor het vinden van het geluk, de liefde en het licht.

Wil je wat meer weten over de verschillende vormen van mediteren, lees dan hieronder verder

Meditatievormen

’Een moment van puur bewustzijn is een moment van perfecte verlichting.’ – Boeddha

 Meditatie wordt al vele duizenden jaren beoefend over de hele wereld. Het is dus ook niet zo vreemd dat er heel veel verschillende vormen van mediteren zijn.

Bij sommige varianten ligt de focus op de stilte, terwijl bij andere juist de focus wordt gelegd op het herhalen van bepaalde woorden (ook wel mantra’s). Soms wordt er ook weer bewust gebruik gemaakt van klank/muziek. Hieronder vind je een aantal variaties van meditatie. Klik op het “+” voor een toelichting.

ADEMHALINGS MEDITATIE

De naam spreekt al voor zich. Bij deze meditatie ben je bewust bezig met het tellen van de ademhaling. Deze vorm van meditatie wordt veel gebruikt door bekende meditatiestromingen, maar ook bij yoga. In de meeste gevallen adem je in en uit door de neus, dit is een natuurlijke vorm van ademhalen. Deze meditatie wordt veel gebruikt door beginners.

BODYSCAN MEDITATIE

Als je nooit eerder gemediteerd hebt is dit een gemakkelijk manier om in contact te komen met je lichaam en je bewustzijn te vergoten. Deze vorm van meditatie wordt veel gebruikt bij yoga en mindfulness. Ook bij mensen die slecht in slaap kunnen komen wordt deze techniek geadviseerd. Het doel is volledig in het hier en nu te zijn, je gedachtes te laten varen en daar je rust te vinden.

CHAKRA MEDITATIE

Vertaald vanuit het Sanskriet is een chakra een wiel of cirkel. De meest gebruikte variant zijn de zeven chakra’s, deze staan voor de energiecentrums in je lichaam en hebben betrekking op jouw lichamelijke gesteldheid. Tijdens de meditatie breng je jouw aandacht naar deze chakra’s. Op deze manier krijg je inzicht op de eventuele blokkades in je lichaam. Ook in de yoga wordt er gebruik gemaakt van de chakra’s.

CONCENTRATIE MEDITATIE (OBJECTGERICHT / OBJECTVRIJ)

Hierbij wordt in eerste instantie vooral de aandacht gelegd op een object. Dit kan zijn een voorwerp, een beeldvorming, een punt op de muur of zelfs een geluid. Het doel is dat je aandacht volledig op het voorwerp richt. Wanneer je aandacht dan weg valt kun je telkens weer teruggaan naar het object. Van daaruit kan je gaan werken aan een objectvrije meditatie.

GELEIDE MEDITATIE

Dit is een vorm van mediteren waarbij je luistert naar een stem die een verhaal vertelt. Door middel van deze stem en het verhaal kan je je mee laten ‘varen’ naar je onderbewuste. Vaak zijn de dingen die vertelt worden symbolisch en kan je deze ook makkelijk op jezelf reflecteren, waardoor je op reis gaat naar jezelf.

VIPASSANA MEDITATIE (MINDFULNESS)

Mindfulness kent zijn oorsprong vanuit het boeddhistische Vipassana- meditatie. Vipassana betekent inzicht. Deze meditatie probeert inzicht te geven en wijsheid te brengen. Oorspronkelijk komt deze vorm uit het Boeddhisme. Tijdens deze meditatie ben je vooral aandachtig bezig met het hier en nu. Dit kan betrekking hebben op je lichaam, ademhaling, gevoelens, emoties en gedachten. Deze vorm van meditatie is enorm populair in het westen en wordt veelal ook gebruikt voor therapeutische doeleinden. Het laten komen van gedachtes en emoties, maar ook weer leren los te laten.

TRANSCENDENTE MEDITATIE

Deze vorm is opgericht door Maharashi Mahesh Yoga en is gebaseerd op oude hindoeïstische religieuze meditatietechnieken. Tijdens deze meditatie herhaal je in gedachten (of hardop) een mantra. Een mantra kan zowel een klank of een woord zijn. Dit kan met of zonder begeleiding van muziek. Wanneer deze klank stiller en stiller wordt totdat deze verdwijnt en je zonder gedachten bent, bevindt je jezelf in een zuiver bewust zijn; transcendent. Eind twintigste eeuw is deze vorm van meditatie wereldwijd bekend geworden. Vooral omdat de Beatles zich hierin gingen verdiepen. Hedendaags is er nu bijvoorbeeld een gratis meditatieprogramma van Oprah Winfrey en Deepak Chopra te volgen.