Welke yoga stijl past bij jou?

'Yoga is not about touching your toes, it is what you learn on the way down.'

Er bestaan tegenwoordig veel variaties van yoga. Past een bepaalde stijl minder goed bij je dan zijn er genoeg alternatieven. Yoga lijkt op het allereerste zicht vrij gemakkelijk qua bewegingen, maar vergeet niet dat hierbij veel kracht, flexibiliteit en balans bij komt kijken. Hieronder vind je een aantal bekende yogasoorten, met een korte toelichting. Klik op het + om de toelichting te lezen.

 

Meer weten over verschillende stijlen van yoga? Lees hieronder dan verder.

AERIAL YOGA

Deze vorm van yoga is vrij nieuw. Door middel van een doek (soort hangmat) doe je de oefeningen in de lucht. Een hele andere beleving dan op je yoga matje, want hierbij krijg je ook nog te maken met je eigen zwaartekracht. Zelf hebben we deze stijl mogen bewonderen op het Yoga Festival Terschelling.

ASHTANGA YOGA

Deze vorm van yoga is heel erg breed en vermoedelijk al 5.000 jaar oud. Vanuit de Ashtanga zijn kleinere vormen van yoga ontstaan. Ashtanga staat eigenlijk voor acht delen of ook wel ledematen. Bij deze vorm vind je dan ook acht stappen. Waarbij je door middel van actieve, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen, ademhaling, focus, meditatie en ontspanning je doelen bereikt.

BHAKTI YOGA

Dit is één van de hoofdvormen van yoga. Met veel aandacht voor het spirituele. Door middel van negen stappen probeer je jezelf los te maken van de materiele wereld.

BIKRAM YOGA

De yogavorm bestaat uit een serie van 26 posities, die elk een ander onderdeel van het lichaam in beweging brengen. Deze vorm staat ook wel bekend als Hot Yoga, want deze vorm wordt beoefend in een ruimte van 40 graden. En dat maar liefst 90 minuten! Door de warmte ga je enorm zweten en zorgt het tevens voor een goede ontgifting.

IYENGAR YOGA

Deze yogavorm is een afstamming van de Hatha yoga en richt zich vooral op de uitvoering van de houdingen. Hierbij is belangrijk dat de kaarsrechte lijnen en perfecte houdingen goed uitgevoerd worden. Deze houdingen worden langere tijd vastgehouden. Het is een vrije intensieve vorm van yoga waarbij je ook gebruik maakt van de yoga props (riemen, blokken etc.)

HATHA YOGA

In het westen is dit een veel toegepaste vorm van yoga. Hatha yoga bestaat uit een reeks lichamelijke oefeningen (ook wel Asana’s genoemd) en ademhalingstechnieken (Pranayama’s). Deze zorgen voor een betere beheersing en bewustwording van de geest en het lichaam. Je leert spanningen in je lichaam te vinden en deze vervolgens los te laten en te ontspannen. Vanuit de Hatha yoga vind je veel afgeleide soorten.

KUNDALINI YOGA

De yoga van het bewustzijn. Hierbij komen ademhaling, meditatie, mantra* en Asana allemaal samen. Door middel van deze yoga werk je aan de energiesystemen in je lichaam waardoor je een balans vindt tussen emoties, stressvermindering en het versterken van je zenuwstelsel. Kundalini ligt dichter bij het spirituele dan bij de sportievere kant van yoga.
* Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep.

MANTRA YOGA

Een stijl waarbij de herhaling van de mantra’s (gedicht, woord, uitspraak of lettergreep) een belangrijk onderdeel zijn. Het hardop of in gedachten herhalen hiervan is een manier waarop je de staat van jouw bewustzijn kunt veranderen.

POWER YOGA

Deze vorm van yoga is vrij nieuw en is afgeleid van Ashtanga yoga. Het ontspannen van je geest bereik je door op een intensieve manier bewegingen te maken. De oefeningen gaan snel achter elkaar door en zorgen voor het vrij maken van de energie en innerlijke kracht. Je verbetert je concentratievermogen en kracht.

RAJA YOGA

Een van de hoofdtakken van yoga. Raja betekent koninklijk, dus als het ware bewandel je de koninklijke weg bij deze vorm van yoga. Ook deze yoga bestaat uit 8 delen. Het doel van deze vorm van yoga is ervoor te zorgen dat je een volledige beheersing van de geest krijgt en daarmee tot bevrijding komt.

SAHAJA YOGA

Betekenis van deze vorm van yoga is ‘herboren’ of verbinding’. Deze vorm van yoga is ook wel gelinkt aan Kundalini, levenskracht die zich bevindt in ons heiligbeen. Het pad naar vrede en zelfrealisatie is het doel van deze vorm van yoga. Jezelf verheffen boven alle ego-georiënteerde behoeftes.

SUP YOGA

Deze vorm van yoga is een ideale manier om yoga te beoefenen wanneer het mooi weer is. Op een surfplank op het water beoefen je yoga. Extra uitdaging; goed in balans te blijven.

VINYASA YOGA

Deze yoga vorm bestaat uit vloeiende bewegingen met de juiste ademhalingen. Ook wel bekend als ‘flow’. Bij deze vorm ligt de focus op het verband tussen ademhaling en de bewegingen. Hierdoor worden afvalstoffen uit je lichaam afgevoerd en krijg je nieuwe energie.

YIN YOGA

Bij deze rustige vorm van yoga houdt je de oefeningen voor een langere tijd vast (ong. 3 tot 5 minuten). Hierbij stimuleer en strek je het bindweefsel, spieren en gewrichten. De oefeningen worden meestal zittend of liggend gedaan.

YOGA NIDRA

Dit betekent letterlijk ‘slaap van de yogi’s’. Deze vorm wordt gebruikt om een diepere vorm van bewustzijn te zoeken, ook wel een soort meditatie. Ook wordt er beweerd dat een half uur uitoefenen van deze vorm van yoga gelijk staat aan drie uur gewone slaap. Je bevindt je in een status van bewustzijn die verder gaat dan ruimte en tijd. Waardoor je verleden, heden en toekomst kan ervaren

ZWANGERSCHAPSYOGA

Wanneer je zwanger bent is yoga een heerlijke manier om je spieren sterker en soepeler te maken. Tijdens deze vorm van yoga wordt extra aandacht gelegd op de bekken, rug, benen en de ademhaling. Daarnaast wordt er veel aandacht gelegd op het geestelijke aspect; je lichaam vertrouwen en ontspannen. Dit wordt gedaan door mindfulness oefeningen. Tijdens deze oefeningen is de halvemaan een perfect meditatiekussen, door de vorm opent het je bekken en zit je meteen in de juiste houding.