Zo gebruik je de spijkermat!

Duizenden van onze gebruikers ervaren dagelijks ontspanning door de spijkermat. Je kan de Flowee mat voor meerdere doeleinden gebruiken en op verschillende manieren inzetten.

We leggen je op deze pagina graag uit hoe je de spijkermat kan gebruiken. Je vindt informatie over:

✓ Hoe werkt de spijkermat en wat zijn de voordelen.
✓ De eerste keer dat je de spijkermat gebruikt.
✓ Wat gebeurt er nu precies als je op de mat ligt.
✓ Waar en wanneer kan je de spijkermat gebruiken?
✓ Daarnaast leggen we je uit hoe je de spijkermat kunt gebruiken voor de rug, nek/schouders, voeten/benen en de buik.

Zet de spijkermat in op elk moment dat jij daar moment behoefte aanhebt. Zo kun je optimaal genieten van de vele mogelijkheden die de spijkermat te
bieden heeft.  

Bestel hier jouw Flowee spijkermat

Video: Hoe werkt de spijkermat en wat zijn de voordelen?

  • Charlotte Labee - Schrijfster van de bestseller 'Overprikkeld Brein'

    Het Flowee spijkermat-kussen helpt bij nekklachten en hoofdpijn. Zelfs bij migraine geeft het super goed resultaat. Het helpt mij ontspannen en heft blokkades op.

  • Joep Rovers - Biohacker & Leefstijlexpert

    Ik ben echt een denker en op de spijkermat staat de tijd en het hoofd echt even stil. Ik gebruik de spijkermat vooral ’s avonds voor het slapen gaan.

  • Iris de Goede - Orthomoleculair Therapeut & Diëtist

    De spijkermat zorgt voor meer energie, een beter herstel en maakt je hoofd leeg. Ik gebruik het spijkermatje van Flowee vaak na mijn werk om te ontprikkelen.

  • Women'sHealth

    De spijkermat verlicht stijfheid in de spieren en zorgt voor een ontspannen gevoel. Een positieve ervaring!

Tamara van Flowee met een grijs witte spijkermat

De eerste keer dat je de spijkermat gebruikt:

Bij het starten met de spijkermat is het verstandig om het gebruik rustig op te bouwen. Luister altijd goed naar je lichaam. Begin met een paar minuten liggen op de mat en verleng dit geleidelijk aan als het goed voelt. Voor optimale resultaten raden wij aan de spijkermat dagelijks minimaal 10-20 minuten te gebruiken.

Stap 1: Zit voor de mat en rol langzaam met je rug op de mat. Verdeel je gewicht gelijkmatig. Voor het beste resultaat gebruik je de mat direct op de blote huid. Als je wilt wennen aan de spijkermat, kun je beginnen met een dunne laag kleding totdat je eraan gewend bent.

Stap 2: Richt je op je ademhaling en ervaar wat er in je lichaam gebeurt. In het begin kan je een lichte pijnprikkel voelen. Jouw lichaam maakt echter endorfine en oxytocine aan, twee gelukshormonen. Heb vertrouwen, binnen enkele minuten zal deze 'pijnprikkel' afnemen en voel je je langzaam ontspannen.

Stap 3: Geniet van de ontspanning. Binnen enkele minuten zal je lichaam warm worden doordat de doorbloeding wordt gestimuleerd en je spieren ontspannen. Het zelfherstellend vermogen van je lichaam wordt geactiveerd en afvalstoffen worden sneller en beter afgevoerd. Geniet van de ontspanning zolang het voor jou goed voelt.

Tip: Ben je bang dat je in slaap valt op de spijkermat? Zet een wekker!

Bestel nu!
Roel van Regie over eigen leven op een Flowee mat

Wat gebeurt er?

⏱️ 0-20 sec. Oh dit doet zeer! Moet dit nu zo fijn zijn? Die spijkertjes zijn echt scherp!

⏱️ 20-60 sec. Je lichaam stimuleert de doorbloeding en zorgt ervoor dat het warm wordt op de plek waar je de mat gebruikt.

⏱️ 1-2 min. De pijnprikkel en de warmte zorgen ervoor dat het eerst kan aanvoelen alsof je bent verbrand door de zon. Focus op jouw ademhaling en houd vol.

⏱️ 2-6 min. Er kan een tintelend gevoel ontstaan, soms ook jeuk.

⏱️ 6-8 min. Jouw natuurlijke lichaamsontspanning neemt het over. Het relaxen kan beginnen.

⏱️ 8-20 min. De natuurlijke doorbloeding is gestimuleerd, je spieren zijn ontspannen, de spanning gaat langzaam jouw lichaam uit. Er ontstaat een ontspannen en relaxed gevoel!

Ervaar het gebruik van de spijkermat

Waar en wanneer gebruik je de spijkermat?

De veelzijdigheid van de spijkermat maakt het mogelijk om deze overal te gebruiken - in bed, op een stoel, op de bank of zelfs op de grond. De locatie waar je de mat gebruikt, bepaalt ook de intensiteit ervan. Op een harder oppervlak zal de intensiteit van de spijkermat hoger zijn.

De spijkermat wordt op veel verschillende manieren gebruikt, zoals voor het slapengaan, aan het begin van de dag, na een drukke dag om thuis te ontspannen, tijdens yoga of zelfs in een stoel terwijl je aan het werk bent. Sta erop tijdens je werk of neem de mat en het kussen mee tijdens lange autoritten of vliegreizen. Met de eindeloze mogelijkheden kun je altijd profiteren van de voordelen van de spijkermat!

Koop hier jouw Flowee spijkermat

Rug

Onze favoriete en meest populaire manier om de mat te gebruiken is simpelweg met de rug erop te liggen. Deze houding brengt je lichaam direct in een ontspannen staat. Veel spanning wordt vaak opgeslagen in de rug, nek en schouders. Als je op de spijkermat ligt, prikken de scherpe uiteinden in de zenuwuiteinden van de huid, wat de doorbloeding activeert, afvalstoffen sneller en beter afvoert en de spieren warm en ontspannen maakt.

In het begin kan je een lichte 'pijn'-prikkel ervaren, maar al snel ervaar je een ultiem relaxgevoel, doordat je hoofd leegraakt en je lichaam endorfine en oxytocine aanmaakt - twee natuurlijke gelukshormonen.

Met succes wordt de spijkermat op deze manier gebruikt om fysieke en mentale ongemakken te verlichten.

⏱️ We raden aan om de spijkermat minimaal 20 minuten te gebruiken voor het beste resultaat.

Tip: Vergroot je ontspanning in de nek en schouders door de spijkermat te combineren met het kussen. Het helpt ook om (spannings-)hoofdpijn te verminderen.

Meer weten over hoe jij rugpijn kan verlichten met de Flowee spijkermat? Lees dan dit blog.

Ontdek de Flowee spijkermat

Inzetbaar bij: Rugpijn & -klachten, waaronder spit en hernia, slaapproblemen, stijve spieren, weinig energie, stress, betere ontspanning, chronische- en reumatische pijn, fibromyalgie, autisme, AD(H)D, Longcovid

Charlotte Labee ervaart het Flowee Spijkermat kussen

Nek en Schouders

Verminder hoofdpijn en verlicht stijve nek- en schouders met ons spijkermat kussen. Het kussen is gevuld met natuurlijk boekweitkaf en past zich perfect aan elk lichaam aan.

Gebruik het kussen op de bank of in een stoel en neem het gemakkelijk mee in een van onze speciale draagtassen. Ideaal voor op het werk of op vakantie, en natuurlijk een perfecte aanvulling op de Flowee Spijkermat.

⏱️ We raden aan om het spijkermat kussen minimaal 20 minuten te gebruiken voor het beste resultaat.

Rol langzaam met je hoofd van rechts naar links om de intensiteit te vergroten, de doorbloeding te stimuleren en ervaar nog meer ontspanning in de spieren. Voeg deze eenvoudige beweging toe aan je gebruik van het spijkermat kussen en geniet van extra ontspanning en verlichting van spanning in de nek- en schouders.

Tip: Met de rits kun je de vulling aanpassen voor de gewenste hoogte en intensiteit.

Koop hier jouw spijkerkussen

Inzetbaar bij: Nek- en schouderklachten, (spannings-) hoofdpijn en/of migraine, stijve spieren, whiplash, frozen shoulder

Voeten met roze nagellak op een Flowee mat

Voeten & Benen

Onze voeten bevatten talloze drukpunten die volgens de Chinese geneeswijzen in verbinding staan met ons gehele lichaam, inclusief al onze organen. Staande op de mat kan je nieuwe energie geven en helpen bij diverse klachten. De spijkermat wordt vaak gebruikt als aanvulling op een voetreflexologie-behandeling.

Daarnaast kan je ook met de benen op de mat gaan liggen. Zeer effectief voor na het sporten, bij onrustige benen of voor de verbetering van de huid.

⏱️ Na slechts 10 minuten staan op de spijkermat merk je al een verschil.

Tip: Bouw het gebruik rustig op. Begin door op een bank of stoel te zitten en leg de spijkermat onder je voeten. Oefen langzaam druk uit door ze heen en weer te bewegen. Vervolgens kun je geleidelijk op de spijkermat gaan staan en ook hier de druk langzaam verplaatsen. Ontdek wat voor jou prettig aanvoelt. (Bij het eerste gebruik van de mat met je voeten, draag dan een paar sokken!)

Ontdek hier onze kleine spijkermat

Inzetbaar bij: pijnlijke en vermoeide voeten, neuropathie, wintertenen en hielspoor

Dame liggend met de buik op een spijkermat op houten vloer

Buik

Voor verlichting van buikpijn, een opgeblazen gevoel, menstruatieklachten, of om je spijsvertering een boost te geven, kun je met je buik op de mat gaan liggen. Leg de spijkermat in de breedte op de grond of op een bed. Ga voorzichtig met je buik op de mat liggen en plaats je armen onder je hoofd ter ondersteuning. Richt je op je ademhaling en laat je lichaam ontspannen op de mat, wat zorgt voor totale ontspanning.

⏱️ Gebruik de mat voor minimaal 10 minuten.

Tip: Het kan prettig zijn om een dun laagje kleding te dragen.

Bekijk hier alle Flowee spijkermatten

Inzetbaar bij: buikpijn, darmproblemen, menstruatieklachten

- Spijkermat ervaringen -

  • Sanne

    ''Na een instapmodel (ander merk) te hebben geprobeerd nu de ECO mat besteld. Deze ligt veel steviger en is qua maat prettiger. Vanwege long covid klachten een aanrader om je lichaam meerdere keren per dag intense ontspanning te geven!Zorgt er ook voor dat je dieper slaapt. En rug, schouder, nekklachten worden aanzienlijk minder of verdwijnen.''

  • Sara Snel

    ''Als kadootje voor mezelf gekocht, voor de laatste trap naar ontspanning. Altijd spannend als je het nooit geprobeerd hebt, maar wauw! Ik lig er met stijve nek/schouder spieren op en voel me herboren als ik eraf kom. Het kussen is ook een hele waardevolle toevoeging. Ik voel door warmte, lichte tinteling dat het werkt voor mijn lichaam. Een onmisbaar begin van de dag van stevige kwaliteit. En hij gaat sowieso mee als ik straks 2 maanden op kampeertrip ga!''

  • Areke van Tuijl

    ''Inmiddels heb ik 2 x de flowee mat. Door ze achter elkaar te leggen doe ik mijn rug of buik tegelijkertijd met mijn benen. En wauw, wat een ontspannende werking! Ik slaap beter, heb mieer energie en ik zie ook dat mijn cellulitis vermindert is! De Flowee matten en kussen is mijn beste aankoop van het jaar!''

  • Karin Veldhoven

    ''Zeer goede ervaring met de Flowee spijkermat. De 1e paar keer ben ik er zelfs op in slaap gevallen. Eén avond zelfs een uur heel op geslapen. Volgende keer toch maar die wekker zetten ;-) Ik raad de spijkermat echt aan. Mijn vriend is ook door mij overgegaan op de spijkermat. Het is een dikke hit hier! Het zorgt bij ons voor ontspanning en betere nachtrust.''

  • T. Kleinschmidt - Mooijman

    ''Ik heb de mat nu een paar keer gebruikt en merk echt verschil in m’n rug. Ik gebruik de mat nu bijna 1,5 week, wel nog met een dun shirt, want ik vind de drukpunten nog wel erg intens. Maar ik sta op zonder rugklachten en als ik de mat een avond niet gebruik, sta ik op mét rugklachten.''

  • S. Devriendt

    ''Het kussen met boekweitkaf vervult goed haar taak en is aanpasbaar omdat je er kaf kan uithalen indien gewenst. De kokosvezel mat is goed stevig en is duurzamer dan schuim. Mijn lichaam reageert positief op de prikkelingen, ook als ik op de mat ga staan met mijn uitvalverschijnselen in mijn been door een hernia. Ik verwachtte geen wonderen, maar het werkt wonderwel!''

Gebruik de spijkermat op verschillende manieren en ontdek de ontspanning in jouw gehele lichaam!

Veelgestelde vragen over de spijkermat

Is een spijkermat goed voor je?

Het gebruik van de spijkermat kan goed zijn om beter te ontspannen, spierspanning te verlichten, stress te verminderen of de slaapkwaliteit te verbeteren. Veel Flowee spijkermat gebruikers geven aan dat ze makkelijker en beter kunnen ontspannen door de spijkermat. Waardoor ze sneller in slaap vallen en ook dieper slapen. Daarnaast wordt door de spijkermat ook de doorbloeding geactiveerd en afvalstoffen beter afgevoerd.

Hoe gebruik je een spijkermat?

De spijkermat wordt voornamelijk gebruikt in bed voor het slapen gaan. Het advies is om met de blote huid op de mat te gaan liggen zodat de uiteinden van de spikes in de huid van de rug drukken en de verschillende acupressuurpunten stimuleren. Daarnaast kan je de spijkermat op verschillende manieren gebruiken door erop te zitten of staan. 

De mat activeert het parasympathische zenuwstelsel, waardoor het zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd. Daarnaast worden de energiebanen gestimuleerd door de verschillende acupressuurpunten.

Hoe gebruik je een spijkermat voor je rug?

De meeste spijkermatgebruikers leggen de mat op een bed en gaan er met de blote rug op liggen. Door het matras vormt de mat zich mooi naar het lichaam. In een tijd waarin we veel zittend werk doen is de spijkermat een uitkomst om de doorbloeding in de rugspieren te stimuleren. In het begin ervaar je een pijnprikkel die al snel over gaat in een warm en relaxed gevoel. Een uitkomst bij rugklachten. 

Hoe gebruik je een spijkermat voor je nek en schouders?

Je kan de spijkermat over het kussen van een bed heen leggen zodat deze goed in de nek/schouders aansluit. Of gebruik hiervoor het speciaal ontworpen spijkermat kussen. Je kan deze ook tegen een bank of stoel aan leggen en jezelf langzaam achterover laten zakken tegen het kussen of een mat aan. 

Door de vulling van natuurlijk boekweitkaf kan je het kussen zelf in hoogte afstellen. Hierdoor is het kussen voor iedereen geschikt en extra comfortabel.

Hoe gebruik je een spijkermat voor je voeten en benen?

Wanneer je de spijkermat voor de voeten wilt en benen wilt gebruiken kan dat op verschillende manieren. Je kan op de spijkermat gaan staan of je kan de mat onder de benen leggen. In dit geval kan het fijn zijn om een kussen onder de mat te leggen om de druk te vergroten. 

Bij Flowee vind je een uitgebreid blog waarin we je stap voor stap meenemen hoe je de spijkermat kan gebruiken voor de voeten en benen. Je leest het artikel hier.

Hoe gebruik je een spijkermat voor je buik?

Leg de spijkermat in de breedte op de grond of op een bed. Ga voorzichtig met je buik op de mat liggen en plaats je armen onder je hoofd ter ondersteuning. Richt je op je ademhaling en laat je lichaam ontspannen op de mat, wat zorgt voor totale ontspanning. ⏱️ Gebruik de mat voor minimaal 10 minuten.